Bestuurdersdiner 2024: Samen werken aan toekomstplannen
maandag 9 december 2024
woensdag 6 november 2024
Laaggeletterdheid is een groeiend probleem. Het aantal mensen dat moeite heeft met lezen en schrijven neemt toe, maar tegelijkertijd blijft het vaak verborgen. De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) gebruikt VR-brillen om studenten, en dus de toekomstige professionals, bewust te maken van de impact van dit probleem. De VR-brillen trainen hen in het herkennen, bespreekbaar maken, en helpen van deze groep mensen.
‘Veel mensen realiseren zich niet hoeveel laaggeletterden er zijn en welke impact dit heeft binnen de samenleving,’ vertelt Maria Verkampen (kartrekker HAN leergemeenschap laaggeletterdheid). ‘Door onze gesprekken met taalambassadeurs, mensen die vroeger zelf laaggeletterd waren, weten we dat het bespreekbaar maken een life changing event kan zijn voor iemand.’
‘Door de VR-simulatie ervaren studenten en professionals hoe het is om een gesprek te voeren met een laaggeletterde. Zo leren ze wat wel en niet werkt in de communicatie, en krijgen ze direct feedback op hun aanpak,’ legt Janneke Lakerveld (docent & onderzoeker Social Work HAN) uit. ‘De brillen zijn een middel om zelfvertrouwen te ontwikkelen in het voeren van deze lastige gesprekken.’
‘De simulaties bevatten avatars zoals Paul, een vader die moeite heeft met het invullen van een formulier voor het schoolkamp van zijn kind, Joyce, een vrouw die bij een diëtist komt, en Noreen, zij werkt in de thuiszorg,’ vertelt Janneke. ‘De avatars reageren op wat de gebruiker zegt en doet. Als een student bijvoorbeeld te snel vraagt of iemand laaggeletterd is, voelt de avatar zich ongemakkelijk en zal dat niet toegeven. De VR-bril biedt een veilige manier om te oefenen, fouten te maken en opnieuw te proberen.’
‘Het doel is om studenten in verschillende studiejaren op te leiden in het herkennen en kunnen bespreken van een vermoeden van laaggeletterdheid’, legt Janneke uit. ‘Als professionals later met cliënten, patiënten of ouders werken, zullen zij laaggeletterdheid en laaggecijferdheid tegenkomen. Door nu te oefenen, kunnen ze beter handelen: laaggeletterdheid normaliseren, bespreekbaar maken en iemand warm doorverwijzen.’
‘Het gebruik van de VR-brillen blijft niet beperkt tot de studiebanken’, vertelt Maria. ‘In de toekomst wil de HAN dat ook professionals in het veld kunnen blijven oefenen. We hopen dat deze bewustwording werkgevers bereikt. Werkgevers dragen bij aan het welzijn van hun medewerkers, en kunnen financieel voordeel halen door laaggeletterde medewerkers te helpen. Dan moet je het wel herkennen en kunnen handelen.’
‘De inzet van VR-brillen is slechts één stap in de grotere missie om laaggeletterdheid bespreekbaar te maken en mensen te helpen een betere positie in de maatschappij te verwerven,’ benadrukt Maria. Op deze manier draagt de HAN bij aan een inclusieve samenleving waarin iedereen mee kan doen!’
Vanuit ‘Groen, Gezond en in Beweging’ besteden we veel aandacht aan dit onderwerp. Het was onderdeel van ons Partner Event op 13 juni, en we hebben er aan aantal artikel over gepubliceerd, namelijk ‘Hoe herken ik laaggeletterdheid en wat kan ik doen?’, ‘Wij zetten (taal)ervaringsdeskundigen in binnen onze cliëntenraad’ en ‘Laaggeletterdheid, hoe ga ik hier als organisatie mee om?’.
Op donderdag 28 november bieden we een gratis workshop ‘Begrijpelijk Schrijven’ aan. Deze workshop is een eerste kennismaking met begrijpelijk schrijven. We gaan aan slag met taalniveau B1, dit staat voor eenvoudig Nederlands. Je krijgt tips om op dit taalniveau te schrijven en inzicht welke tools daarbij kunnen helpen. Helaas is de workshop vol, je kan op de wachtlijst geplaatst worden voor eventueel toekomstige workshops. Hier vind je meer informatie