Kinderwerkers maken gezonde keuzes vanzelfsprekend in Nijmegen
woensdag 3 september 2025

woensdag 3 september 2025
Het project Supermarktdirecteur voor een dag is sinds juni 2025 officieel erkend als ‘Goed Beschreven’ interventie door het RIVM én opgenomen als Gezonde School-activiteit. Dat betekent dat de interventie nu is terug te vinden in de landelijke database van zowel het Loket Gezond Leven als Gezonde School. Een mooie stap, want hierdoor kunnen nog meer scholen en supermarkten in Nederland met dit project aan de slag.
Wat zou jij doen als je één dag supermarktdirecteur was? Met die vraag gingen Nijmeegse basisschoolleerlingen uit groep 5 en 6 in 2023 en 2024 aan de slag. Ze leerden over voedingsmarketing, ontdekten hoe (on)gezonde kidsmarketing werkt en bedachten creatieve ideeën om het aanbod in de supermarkt gezonder te maken. Deze ideeën presenteerden ze vervolgens aan de lokale supermarktmanager, die ook daadwerkelijk een aantal voorstellen uitvoerde. Op deze manier maken kinderen en supermarkten samen de stap van ongezonde naar gezonde kidsmarketing.
De reacties van zowel kinderen, ouders als supermarkten zijn enthousiast. Leerlingen ervaren hoe hun ideeën écht verschil maken en supermarktmanagers krijgen waardevolle input voor gezondere keuzes in hun winkels. Een van de deelnemende kinderen verwoordde het zo: “Het was zo leuk om mee te denken! En toen ik mijn idee in de supermarkt terugzag, voelde ik me echt trots.”
In de tweede editie onderzocht een groep HAN-studenten bovendien hoe het project beter kan aansluiten bij gezinnen met een lage sociaaleconomische positie. Op basis daarvan zijn materialen ontwikkeld zoals een werkboekje, handleiding en lesbrieven, zodat scholen en supermarkten het project zelfstandig kunnen uitvoeren.
Supermarktdirecteur voor een dag is een initiatief iResearch en wordt uitgevoerd in samenwerking met onder andere Kinderraad Nijmegen, GGD Gelderland-Zuid, Jong Leren Eten, Radboudumc/AMPHI en de HAN. Het project werd mede mogelijk gemaakt met de preventiegelden van ‘Wij zijn groen, gezond en in beweging’.
Met de officiële erkenning vanuit het RIVM en Gezonde School krijgt het project landelijke bekendheid en kan het verder groeien. Zo hopen we dat nog veel meer scholen en supermarkten kinderen de kans geven om mee te denken over een gezondere voedselomgeving. Want hoe jonger je leert over de invloed van marketing en gezonde keuzes, hoe groter de impact op de toekomst.