Idee voor een gezonder Nijmegen? Vraag preventiegelden aan!
woensdag 25 juni 2025

woensdag 25 juni 2025
Een dagje uit is pas echt geslaagd met iets lekkers, maar waarom zou dat lekkers niet óók gezond kunnen zijn? Minouche Groenen, verantwoordelijk voor de horeca in speeltuinen de Leemkuil, Brakkefort én het Triavium, laat zien hoe het anders kan. Door slimme aanpassingen, een bewuste menukaart en een frisse blik op presentatie wordt de gezonde keuze steeds vaker de makkelijke keuze.
“Kinderen verdienen het om op te groeien in een gezonde omgeving. Daar horen ook gezonde keuzes bij als ze een dagje uit zijn,” vertelt Minouche. “Natuurlijk mag een frietje of poffertje, maar wij willen daarnaast ook laten zien dat er iets anders mogelijk is, en dat dat net zo lekker kan zijn.”
“Kinderen en ouders brengen vaak een paar uur of langer door in een speeltuin of schaatsbaan. Het aanbod dat zij daar zien en kiezen, beïnvloedt hun eetgewoonten en hun idee van wat ‘normaal’ is. Daarom is het belangrijk dat juist op zulke plekken gezonde voeding zichtbaar, aantrekkelijk én gemakkelijk verkrijgbaar is.”
Om hun inzet voor gezonde voeding kracht bij te zetten, ondertekende Minouche in maart 2025 de JOGG-ambitie Gezond Uit voor de horeca van speeltuinen de Leemkuil en Brakkefort. Hiermee sluiten zij zich aan bij het streven om het voedingsaanbod in dag-attracties structureel gezonder te maken.
“De oorkonde hangt bij de balie – we willen zichtbaar maken dat we hiermee bezig zijn. Het is iets waar we trots op zijn,” vertelt Minouche.
Het afgelopen jaar voerde Minouche al flink wat veranderingen door. “We hebben bijvoorbeeld een slushpuppy zonder suiker, cola zero en spa rood, en chocolademelk en Fristi zonder toegevoegde suikers,” somt ze op. “Ook de tosti’s maken we standard met bruin brood, en dat vindt iedereen ok!”
Een andere grote stap? De menukaart werd volledig opnieuw ingedeeld. “Eerst stonden alle producten door elkaar. Nu beginnen we met de broodjes en staan de frietjes onderaan. En dat werkt, we verkopen nu echt meer broodjes.”
Ook de zichtbaarheid van producten helpt. “Bij de Leemkuil kunnen mensen zelf pakken wat ze willen. Dus hebben we daar fruit en gezonde snacks extra prominent neergezet. Ook zijn er bij ons gratis watertappunten, deze service vinden wij belangrijk naar onze bezoekers.”
Natuurlijk is niet alles makkelijk. “Verse producten zijn lastiger in te kopen, zeker met het onvoorspelbare weer. Je wil geen voedselverspilling,” legt Minouche uit. “En het moet ook snel kunnen: onze medewerkers hebben niet altijd tijd om bijvoorbeeld salades zelf te maken.”
Een andere uitdaging is het beperkte assortiment van gezondere producten. “Het is echt zoeken. Gezonde keuzes zijn gewoon minder goed verkrijgbaar dan ongezonde – dat blijft lastig.”
Minouche hoopt anderen te inspireren en deelt graag haar ervaring: “Begin gewoon. Niet bang zijn. Probeer dingen uit. Soms loopt iets niet meteen goed, maar mensen moeten ook wennen.”
“We hebben veel gehad aan de hulp van Teamfit en JOGG. Desiree is langs geweest, heeft meegedacht over onze menukaart en de inrichting van de koeling. Je hoeft het niet alleen te doen.”
En de praktische tips werken: “Zet de gezondere keuzes vooraan, pas je menukaart aan, en kijk goed naar de inhoud van verpakkingen. Soms zit het verschil in de details – minder inhoud betekent ook minder calorieën.”
Minouche werkt al jaren in de horeca en is verantwoordelijk voor de volledige horeca op drie locaties: speeltuin de Leemkuil, speeltuin Brakkefort en het schaatsseizoen van het Triavium. Ze regelt de kaart, het contact met leveranciers én de aansturing van personeel. “Ik sta ook zelf op de vloer. Dat maakt het leuk, je ziet meteen wat werkt en wat niet. En je hoort wat mensen belangrijk vinden.”
Wat ze vooral wil overbrengen: een gezonde keuze moet niet speciaal of moeilijk zijn – het moet normaal zijn. “Het is onze verantwoordelijkheid om die gezonde keuze makkelijk te maken. En als je dat slim aanpakt, dan werkt het ook echt.”
Wil jij ook aan de slag om je horeca gezonder in te richten? Je kan altijd contact opnemen met Desiree Holstege van Teamfit (desiree.holstege@teamfit.nl). “Ik help om de huidige situatie in kaart te brengen en kijk op een andere manier naar het aanbod. Zo heb ik al veel horecagelegenheden kunnen helpen, hier zitten geen kosten aan verbonden.”