Hoe kunnen supermarkten gezonde keuzes stimuleren?

maandag 20 maart 2023

Vanuit ‘Wij zijn groen, gezond en in beweging’ proberen we bij te dragen aan een gezond, groen en duurzaam Nijmegen. Supermarkten spelen een belangrijke rol in de gezonde of ongezonde keuzes van mensen.

Voeding & diëtetiek studenten aan de HAN in Nijmegen hebben onderzoek gedaan naar effectieve nudges binnen een aantal COOP supermarkten. Een nudge is een onbewuste duw in de richting van de gezondere keuze. Wat werkt binnen de muren van de COOP om klanten gezondere keuzes te laten maken en wat werkt niet?

De plek van groente en fruit

Gedurende twintig dagen heeft er een kwantitatief onderzoek plaatsgevonden binnen Coop te Plate. De eerste tien dagen lagen de blauwe druiven, snackpaprika’s, - tomaten en komkommers op de oorspronkelijke plaats. De tweede tien dagen lagen de blauwe druiven op ooghoogte op kratten tussen actiekoelingen en de groenten op een statafel vóór de (zelfscan)kassa’s. Uit de interventie blijkt dat er in de tien dagen van de interventie meer gezonde producten zijn verkocht. De aanbeveling is dan ook om groente en fruit op verschillende plekken binnen de supermarket aan te bieden.

Symbolen op de broodafdeling

Bij de Coop Walraven is er gewerkt met symbolen en kleuren die bij het brood aangeven hoeveel vezels en zout erin zit. Bijpassende symbolen geven het vezelgehalte en zoutgehalte aan. De vezelicoontjes zijn bij de broden, zachte broodjes en harde broodjes geplaatst en de zouticoontjes zijn van toepassing bij de belegde broodjes. Dit onderzoek heeft een goede stimulans gegeven om de bezoekers meer te informeren over gezonde keuzes.

Voorlichting

In samenwerking met de COOP in de symfoniestraat in Nijmegen stappen studenten in de rol van voorlichter en onderzochten ze of het gebruik van een informatieve factsheet helpt bij de kennis en het bewustzijn van overgewicht. Ze hebben een folder ontwikkeld om meer uitleg te geven over vezelinname en het verschil uitgelegd tussen een vezelrijk en een vezelarm product. Echte uitspraken over de effectiviteit kunnen ze niet goed doen omdat te weinig mensen de vragenlijst hebben ingevuld. Maar, dit onderzoek stimuleert om verder na te denken over de rol van voorlichting binnen supermarkten.

Hoe nu verder?

Supermarkten in Nijmegen staan open om te zoeken naar samenwerkingen op het gebied van het voorlichten van klanten bij het boodschappen doen én het zoeken naar mogelijkheden om de ‘gezonde keuze’ in de winkelschappen te vergemakkelijken. De studentenprojecten worden als positief ervaren en er is voldoende intentie om met elkaar in gesprek te blijven en samen stap voor stap te groeien richting een (meer) gezonde voedselomgeving.

Wij zullen updates blijven plaatsen over de samenwerking met supermarkten in Nijmegen. Heb je het gevoel dat je hier als organisatie ook een bijdrage aan kan leveren, maak dan vooral je interesse kenbaar via info@ggibnijmegen.nl.

Voel jij ook die behoefte om Nijmegen groener en gezonder te maken?