Kinderwerkers maken gezonde keuzes vanzelfsprekend in Nijmegen
woensdag 3 september 2025

woensdag 3 september 2025
Een kar vol groente en fruit die midden in de wijk stopt: dat is De Blauwe Tomaat. Al negen maanden rijdt deze mobiele marktkraam door Nijmegen, met als doel gezond eten betaalbaar en toegankelijk te maken. Vooral in wijken waar een gezonde keuze minder vanzelfsprekend is. “We willen bijdragen aan een gezondere stad, juist voor mensen met een kleine portemonnee,” vertelt Loes van De Blauwe Tomaat.
Elke dinsdag, woensdag en donderdag staat de blauwe kar op zes vaste plekken in de stad, onder andere in Dukenburg, Lindenholt en Hatert. Daar verkopen ze groente en fruit tegen een lage prijs. Wekelijks bereiken ze zo’n 400 inwoners.
Het aanbod gaat verder dan alleen verkoop. De Blauwe Tomaat is ook een ontmoetingsplek geworden. Loes: “We merken dat mensen niet alleen terugkomen voor de producten, maar ook voor het contact. Er ontstaan gesprekken, er worden recepten gedeeld, dat maakt ons werk bijzonder.”
In de afgelopen maanden is er op elke locatie een vaste groep klanten ontstaan. De reacties zijn hartverwarmend:
Ook groeit het team van vrijwilligers. Voor sommigen is de kraam zelfs een opstap richting herstel of werk. Eén vrijwilliger zei trots: “Vandaag was weer de eerste dag dat ik iets van werk heb gedaan. Een grote stap.”
Daarnaast werkt De Blauwe Tomaat samen met organisaties zoals Bindkracht10, Stip, Vincentius, NL de Baas en de buurtsportcoaches. Dankzij die verbinding sluit de kar goed aan bij wat er leeft in de wijken.
Toch is het niet altijd makkelijk. Zo is er voortdurend behoefte aan chauffeurs met een B-rijbewijs. “Zonder chauffeurs komt de kar niet in de wijk,” benadrukt Loes. Ook de inkoop is soms een puzzel: genoeg aanbod hebben zonder verspilling blijft een uitdaging.
Daarnaast speelt de balans tussen gezond en ongezond eten. “In sommige wijken staan we naast een snackbar. Dan is het de kunst om mensen toch voor een appel of mandarijn te laten kiezen.”
De organisatie bouwt verder aan vaste verkooplocaties met herkenbare gezichten achter de kraam. Ze willen een divers team opbouwen, waar ook plek is voor mensen die Nederlands leren of werkervaring willen opdoen.
Een belangrijke stap is het aanbieden van fruitabonnementen voor organisaties. Loes legt uit: “Met die abonnementen kan de kar draaien en kunnen we groente en fruit juist in de kwetsbare wijken goedkoop blijven aanbieden. Organisaties dragen zo direct bij aan een gezondere stad.”
Daarnaast zoekt De Blauwe Tomaat samenwerking met regionale producenten – boeren, tuinders en makers – om het aanbod verder te versterken en de lokale voedselketen te ondersteunen.
De Blauwe Tomaat kan de steun van Nijmegen goed gebruiken. Dit kun je doen:
Loes vat het mooi samen: “Samen zorgen we dat gezond eten dichtbij blijft, voor iedereen in Nijmegen.”
Interesse of vragen, neem contact op via deblauwetomaat@gmail.com!