In 2024 zijn negen projecten gefinancierd door de preventiegelden van ‘Wij zijn Groen, Gezond en in Beweging Nijmegen’ (GGIB), namelijk: Aanvraag deskundigheidsbevordering kwetsbaar ouderschap, Buurtmarkt Kinderdorp, de Blauwe Tomaat, Rolmodel campagne eerstejaarsstudenten, Soepie & Saussie erbij, Supermarktdirecteur voor één dag, Vitalearn (boost je kennis van voeding & leefstijl), Van Tuin Tot Bord Junior (VTTB Junior) en Welzijns- leefstijl spreekuur, met soep!. De projectleiders hebben een schriftelijke verantwoording ingediend om hun project te evalueren. Hierna zijn er verdiepende interviews uitgevoerd.

Successen van projecten

Al met al hebben de projecten, ieder op hun eigen manier, bijgedragen aan het verkleinen van gezondheidsverschillen in Nijmegen en het verbeteren van de gezondheid van Nijmegenaren. De projecten raakten de volgende thema’s en doelgroepen:

  • Het trainen van professionals die werken met KOP/KOVV-ouders,
  • Het aanbieden van goedkoop, gezonde, lokale en duurzame voeding aan mensen in een kwetsbare positie,
  • Koken met kinderen om hen over gezonde voeding te leren,
  • Bewustwording van alcoholmisbruik onder studenten,
  • Bewustwording van kindermarketing onder kinderen,
  • Lessen over leefstijl en gezondheid voor nieuwkomers in Nederland,
  • Het aanbieden van een plek waar mensen in een kwetsbare positie terecht kunnen voor hun welzijns- en leefstijl vragen en waar ze hun bloeddruk en bloedsuikerspiegel kunnen meten.

De verschillende projecten en initiatieven zijn als succesvol ervaren, door zowel deelnemers als door de organisatoren. Ook hebben ze hebben geleid tot verhoogde betrokkenheid, bewustwording en gedragsverandering op het gebied van gezondheid onder de deelnemers. Zo werden de trainingen gegeven tijdens het project ‘aanvraag deskundigheidsbevordering kwetsbaar ouderschap’ positief ontvangen, voornamelijk door de toevoeging van de ervaringsdeskundige. De deelnemers, zowel kinderen als volwassenen, werden op een laagdrempelige manier gestimuleerd om gezondere keuzes te maken, nieuwe dingen te proberen en deel te nemen met activiteiten in hun buurt (VTTB junior, Welzijns-leefstijl spreekuur, met soep!, de Blauwe Tomaat, Buurtmarkt Kinderdorp).

Een grote succesfactor was de betrokkenheid van de deelnemers: kinderen die leerden proeven en koken met groenten, ouders die meededen aan de activiteiten (VTTB Junior), en vrijwilligers die zich structureel inzetten (de Blauwe Tomaat). Ook het betrekken van ervaringsdeskundigen en studenten in trainingen en campagnes droeg bij aan de effectiviteit van de projecten (aanvraag deskundigheidsbevordering kwetsbaar ouderschap, rolmodel campagne eerstejaarsstudenten).

Barrières van projecten

Ondanks het succes van de projecten, liepen ze tegen verschillende barrières aan. Bijvoorbeeld het vinden van voldoende vrijwilligers voor input of uitvoering van het project was voor sommige initiatiefnemers een obstakel (de Blauwe Tomaat, rolmodel campagne eerstejaarsstudenten). Ook werd het samenwerken met vrijwilligers en studenten soms als lastig ervaren aangezien uitval hoog was onder deze groep (Soepie & Saussie erbij). Andere barrières waren het vinden van een geschikte locatie voor de trainingen (Aanvraag deskundigheidsbevordering kwetsbaar ouderschap), het aanbieden van lokale, duurzame producten die betaalbaar zijn voor iedereen (Buurtmarkt Kinderdorp), het vinden van supermarkten en scholen die willen deelnemen aan het project (Supermarktdirecteur voor één dag) en het vinden van structurele financiering (VTTB Junior).

Toekomst van de projecten

Alle projecten zijn voortgezet na het verlopen van deze subsidie. Sommige projecten zorgen voor financiële zelfstandigheid waardoor ze niet meer afhankelijk zijn van subsidies, bijvoorbeeld door een verdienmodel te introduceren (Soepie & Saussie erbij, de Blauwe Tomaat (verkoop fruitabonnementen aan bedrijven) of het vragen van een financiële bijdrage van leden (Buurtmarkt Kinderdorp). Andere projecten worden ook buiten Nijmegen voortgezet. Zo is er vanuit verschillende gemeentes interesse in de campagnematerialen van rolmodel campagne eerstejaarsstudenten en heeft iresearch de lesmaterialen uitgezet bij het RIVM en Gezonde School. Tot slot gaan andere projecten verder met financiering vanuit andere partijen (Welzijns- leefstijl spreekuur, VTTB Junior, Vitalearn, aanvraag deskundigheidsbevordering kwetsbaar ouderschap).

Samenwerking in de projecten

Bij de meeste projecten zijn bestaande samenwerkingen versterkt (Supermarktdirecteur voor één dag, Aanvraag deskundigheidsbevordering, VTTB Junior, rolmodel campagne eerstejaarsstudenten, Vitalearn, Soepie & Saussie erbij, Welzijns- leefstijl spreekuur). Zo werkte iresearch al tijdens de eerste editie samen met Jumbo Malvert en werkte VTTB ook al met Bindkracht10 samen. Ook de samenwerking tussen IrisZorg en ProPersona bestond al. Wel was de samenwerking met een ervaringsdeskundige nieuw (Aanvraag deskundigheidsbevordering kwetsbaar ouderschap). Ook bij sommige andere projecten is er een nieuwe samenwerking tot stand gekomen (de Blauwe Tomaat, Buurtmarkt Kinderdorp), voornamelijk omdat de projecten in 2024 opgezet zijn (in Nijmegen). De Blauwe Tomaat heeft in Nijmegen een netwerk opgebouwd, en werkt nu samen met Van Tuin Tot Bord, Huis van Compassie, Verspillingshub, Gemeente Nijmegen en Bindkracht10. Buurtmarkt Kinderdorp heeft nieuwe samenwerkingen gerealiseerd met onder andere Eetmeerbosch en Streek op Tafel. Alle samenwerkingen werden als positief ervaren. Alleen Vitalearn liep soms tegen wat miscommunicatie aan met Nederlands de Baas, maar was ondanks deze miscommunicatie positief over de samenwerking.

Meerwaarde en behoeften richting GGIB

Alle projecten gaven aan veel meerwaarde te zien in de samenwerking met GGIB. Vooral de financiering en het netwerk van GGIB werden gezien als waardevol. Dit netwerk heeft veel projecten geholpen om in contact te komen met andere initiatieven, waardoor samenwerkingen ontstonden, kennis gedeeld werd en inspiratie opgedaan kon worden.

De meeste initiatieven hadden geen extra behoeften richting GGIB, maar enkele partners uitten wel specifieke behoeften. Zo vroeg de Blauwe Tomaat om hulp bij het onder de aandacht brengen van hun fruitabonnementen en het werven van nieuwe vrijwilligers. Huis van Compassie biedt graag hun soepen aan bij toekomstige evenementen van GGIB. Verder had iresearch had graag input van Radboudumc gekregen over monitoring en evaluatie van hun project.

Wil je het hele rapport ontvangen? Mail naar info@ggibnijmegen.nl.

Een selectie van onze partners

Voel jij ook die behoefte om Nijmegen groener en gezonder te maken?