Campagne bewuster met alcohol omgaan werkt

woensdag 8 december 2021

Veel Nijmegenaren zetten in januari 2022 hun alcoholgebruik weer een maand op pauze. Daartoe roepen ambassadeurs burgemeester Bruls, kickbokser Perry Ubeda en Rizka Simons (student en voorzitter van de Universitaire Studentenraad) de Nijmegenaren rechtstreeks op. Deelnemende organisaties en bedrijven kunnen met behulp van een toolkit ook intern campagne voeren. Doe mee en laat jouw medewerkers merken welke gezondheidswinst het oplevert. De Radboud Universiteit deed de vorige keer al mee. Han van Krieken, Marije Klomp en Aline Boels delen hun ervaring.

Na de glansrijk gewonnen battle tussen Nijmegen en Tilburg begin dit jaar, ligt de focus bij IkPas nu op een strijd tegen de rest van Nederland. De stad met in verhouding de meeste deelnemers die zich registeren voor IkPas, wint de battle. Nijmegen gaat uiteraard opnieuw voor de winst.

Bespreekbaar maken

Rector Han van Krieken: “Mijn vrouw deed al een paar jaar mee; ik nooit. Ik drink alleen in het weekend alcohol, en dan met mate. Helemaal stoppen vond ik niet zo nodig. Toen vorig jaar de oproep kwam om een signaal af te geven heb ik meegedaan. Ook omdat alcohol drinken hier te normaal wordt gevonden; het zit ingebakken in de cultuur van de universiteit. Dan is het goed om het erover te hebben.” Het College van Bestuur geeft het goede voorbeeld en doet mee. Ook zijn er in 2019 alcoholrichtlijnen opgesteld voor medewerkers en studenten. Sindsdien wordt er geen alcohol meer gedronken voor 15:30 uur op bijvoorbeeld recepties en evenementen op de campus.

Eigen IkPas campagne

De vorige keer waren er 135 geregistreerde deelnemers van de Radboud Universiteit. Marije Klomp, directeur Duurzaamheid Radboud Universiteit en bij Groen, Gezond en in Beweging verantwoordelijk voor het thema Aanvaardbaar alcoholgebruik: “Dat is eigenlijk belachelijk weinig, gezien het aantal medewerkers en studenten dat we hebben. Dit jaar gaan we intern nog intensiever campagne voeren. En in januari bieden we extra dingen aan, om deelnemers te helpen het vol te houden. We denken er bijvoorbeeld over om mocktailrecepten te delen via social media en eventueel wat tips te geven vanuit het sportcentrum.”

Bewuster is goed

Die mocktails spreken studente Aline Boels wel aan: “Ik vond het leuk om andere drankjes uit te proberen. En als je bezoek krijgt, wil je toch iets speciaals te drinken aanbieden.” De lockdown hielp haar wel. “Minder stapavonden hè. Mijn drinkgedrag is echt veranderd door corona en IkPas. Toch heeft alcohol wel een functie, zeker als je nieuw bent en net begint met studeren: het maakt je losser, je legt makkelijker contact. Te veel is natuurlijk niet de bedoeling. Je er bewust van zijn is daarom wel goed; in dat opzicht werkt de IkPas campagne echt. Dat heeft mij wel wat gebracht.” Aline gaat waarschijnlijk weer meedoen. “Ik drink nu over het algemeen al een stuk minder, dus vind het niet meteen nodig om een maand helemaal te stoppen. Als de kroegen niet opengaan in januari doe ik zeker mee; als ze opengaan denk ik er nog een keer over na.”

Laagdrempelig

Stoppen of minderen van alcohol voelt voor veel mensen als behoorlijk stap. Marije: “Maar zo’n laagdrempelige actie als IkPas roept weinig weerstand op. Ik vond het leuk dat mensen in mijn omgeving ook mee gingen doen: mijn man en m’n ouders. Door corona was het niet echt moeilijk. Ik heb meegedaan vanuit de overtuiging dat het belangrijk is om fit en vitaal te blijven tijdens de lockdown, om weerbaar te zijn tegen het virus. Daarom ben ik toen ook meer gaan bewegen.”

Veel voordelen

Marije en Aline merkten allebei een positief effect op hun diepe slaap. Het voordeel van een maand niet drinken betekende voor hen ook dat ze blijvend minder zijn gaan drinken. Marije: “Je doorbreekt je gewoonte echt en wordt blijvend fitter. En een maand focussen op iets anders dan corona en de maatregelen is ook niet verkeerd.”

Alcohol bespreekbaar maken in jouw organisatie? Han en Marije geven 4 tips:

1. Meld je organisatie aan voor de IkPas Battle en voer intern campagne!
2. Te laat voor de campagne in je organisatie? Doe zelf mee aan IkPas, schrijf je in op www.ikpas.nl/nijmegen en stimuleer je familie, vrienden én collega’s om dat ook te doen. Deel het ook op Instagram en Facebook.
3. Maak alcoholbeleid en draag dat op een laagdrempelige manier uit.
4. ‘Practice what you preach.’ Laat zien dat je je als directeur, HR-professional of manager aan de afgesproken regels houdt.

Over deze verhalen

Elke maand delen we een verhaal over hoe professionals (samen)werken aan een gezonde stad met gezonde inwoners. Benieuwd naar eerdere verhalen? Laat je inspireren!

Ook aansluiten?

Marije Klomp is enthousiast over deelname aan het lokaal preventieakkoord en het netwerk dat ‘Groen, gezond en in beweging’ biedt: “Door de contacten die er binnen het netwerk al waren, kwam de IkPas Battle goed van de grond. Trekker IrisZorg had snel een projectteam met een aantal partners bij elkaar.” Weten hoe je als organisatie of bedrijf kunt aansluiten? Kijk bij Doe mee.

Voel jij ook die behoefte om Nijmegen groener en gezonder te maken?